Makan kedai kak chah...



Alaaaa...lupa nak ambik gambar makan kat kedai kak chah lar tadi....nak promosi sate kak long aku pun tak dapat....sedih betul. Sate yang kak long aku jual memang sedap...selalu dapat tempahan dari orang luar. Maksudnyer bukan setakat orang yang datang order makan kat kedai kak chah jer...selalu kalau ari cuti perayaan mesti ada orang tempah sate long. Diorang tempah through phone jer....pastue siap long antar ke rumah lagi (area pontian sahaja). Luar dari pontian kena datang ambik sendiri sate2 tue kat rumah lar....biasanyer kalau tempahan macam nie 300~1000 cucuk sate.


gambar ehsan google pun boleh larr

Biasa 1 pc long jual 50 sen, sedap, lembut lelagi sate daging....selalu kalau aku datang nak makan sate mesti nak kena call dulu long. Baru lar kompem ada aku nak makan, macam tadi aku datang tak plan cuma dapat 5 cucuk jer sate daging...adduuhhh..hampanyer. Tue pun long siap cilok customer lainnyer tempahan...hehehe aku nie adik kesayangan dia, tue pasal lar. kalau dulu masa aku bujang2 (lom kawin lagi...dekat2 nak kawin lar masa tue tunang lagi) aku selalu tolong long berjual kat pasar lambak depan rumah tue.


gambar google
 Macam2 lar kita orang jual sebab betul2 niaga kat depan rumah....senang lar nak angkot barang niaga tue balik rumah, pakai keta sorong abak jer...hahahahaha. Barang2 yang long ngan aku angkot adalah dapur, tong gas, meja, kerusi laman rumah pun sekali kena angkot...hahaha, bukan apa senang aku ngan long nak makan sambil berjual. Kalau dapur tue nak pastikan kualiti kuah2 sentiasa panas. Kalau peniaga2 yang lain order nak makan siap masuk dalam mangkuk macam makan kat rumah lar layanan dia. Tapi nak elakkan malu biasanya aku ngan long angkot barang2 sebelum peniaga lain sampai...pastue kalau nak balik nie agak2 orang dah kurang, baru lar keluarkan keta sorong tue...huhuhuhu...kelakarkan.


gambar google...lebih kurang macam nie lar angkot barang

Selalu long jual makanan kesukaan aku semuanyer...laksa johor (yang nie paling aku suker..sedappp sangat), mee rebus (versi long special sebab kuah dia ada tetel lembu), mee sup (kuah dia siap ada tulang2 lembu) dan kuih muih. Kalau kuih nie yang paling sedap sekali karipap special long (dalam inti utama daging+daun sup+kentang sikit2). Sebab sedap tue, ada sorang peniaga sebelah stall kita orang, every week dia akan beli RM2 (RM1 = 4 pcs) dan akan makan satu..satu..satu..then sambung pulak dengan menu yg lain. Dia kata karipap long sedap sangat, tak penah dia mkan karipap sedap camtue...tue pasal lar dia makan sikit2, tak nak cepat habis...hihi..macam tue puuunn bole. Errrmmm lama dah tak makan menu long nie. Dia punya kualiti jualan sama macam makan kat rumah gitu kan. So...dah penat banyak2 citer..kita layan jer lar gambar ehsan dari google nie..


gambar google....bahan2 laksa johor

gambar google....kuah laksa johor
gambar google...karipap

gambar google....mee rebus



p/s : rindu masa2 dulu sama adik beradik...semuanya mencuit hati, kalau long malu2 lar konon nak niaga pasar malam nie...tapi aku on jer, yang penting jualan habisss...bila jualan habis barulah timbul kepuasan berniaga, secara automatiknyer perasaan malu tue pun hilang dengan sendirinyer. oh! lupa lak...kepada pembaca yang tak berapa berkenan dengan cara penulisan saya yang kadang2 aku, kadang2 saya...janganlah kecil hati atau pun marah yer....bukannyer saya tak tahu berbudi berbahasa...cuma  inilah caranyer bila saya dah merasa mesra dengan seseorang ataupun persekitaran saya :)



Photobucket

kalau suka LIKE k... :D

1 cuties - nak komen? KELIK SINI pon boleh!!:

Shiela Latif berkata... Reply To This Comment

tulis n3 nie buat saya terasa nak makan laksa johor long lar...suh jerlah dia buat ;P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...