Atok2 yang baik :)


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Malam semua…sihat?…sekarang ni jarang blog ibu ber update! tadi adalah update satu entri copy dan paste sajorkk!!…hehe..malam ni ibu rajin siket nak update satu entri tentang atok Nenial dan Adam. (senyum) bila ibu teringat kan atok nenial & adam nie (atok sebelah ayahnyer), mesti ibu senyum jer…nak tau atok nenial&adam ni dah takleh jalan tegak2 lagi, umur dah 80 lebih…dah bongkok 3 kalau berjalan tu. Itu pun kalau boleh dinamakan atok berjalan….kadang2 tu ibu tak sanggup nak tengok sebab atok jalan sambil cangkung jer kalau dia dah tak larat nak jalan. (punggung cecah tanah lebih kurang)

Ibu sayang atok nenial nie (bapa mertuaku) sama jugak macam ibu sayangkan ayah kandung ibu sendiri. Sebab apa ibu sayang atok nenial&adam ni takder bias2 macam bapak sendiri??…..sebab ibu sedihhhh bila tengok atok…tiap kali tengok atok ibu rasa atok ni cam sakit sangat, tapi comelll sangat2….atok nenial&adam ni baik orangnya….kalau kita balik jenguk atok tu tak pernah merungut-rungut sakit walaupun kalau kita tengok keadaan dia tu nak ambik nafas puuunnn susah…hari tu baru jer keluar dari hospital kena tahan wad.

Atok ni kalau tak iye-iye…tak hingin dia pergi hospital…kalau pergi mesti kena tahan (dia tau dah…tu pasal dia tak nak pergi) tapi kalau dah teruk sangat sampai nak ambik nafas pun susah takkan ayah nak biarkan jugak…jadi hari tu atok nenial&adam kenalah ditahan di hospital. Lepas 2-3 hari baru dia boleh balik. Sebenarnyer atok sakit…tapi dia buat2 macam orang tak sakit….hmmmmm, atok nenial&adam ni tak suker duduk rumah orang lama2 even rumah kami……walau macam manapun dia tetap nak jugak balik rumah dia tu…buruk macam mana pun tetap jugak dia tak mau tinggalkan rumah tu….sayang sangat ngan rumah pusaka tu…

Keluarga ayah (encik latif) nie bukannyer senang…sama macam keluarga ibu juga. Tapi keluarga ayah memang susah…dari ayah kecil2 lagi…ayah selalu cerita masa dia kecik2 dulu macam mana. Pergi sekolah takder minyak rambut…korang tau ayah pakai minyak apa????…ayah cerita dia pakai minyak yang goreng ikan tu…minyak masak!!…1st time ibu dengar ayah cerita ibu bukan macam lagi…memang ibu tak percaya…tapi bila ibu tanya balik kat kakak ipar ibu semula…kakak ipar ibu senyum pastu dia cakap “iye”…memang betullah tu dia kata….terkesima ibu.

Atok nenial&adam ni dulu macam2 kerja dia buat dulu tuk bagi anak isteri makan. Atok ni pandai masak nasik minyak kenduri kawen. Sekarang ni menurun pada abang ipar ibu yang sulung….orang dulu2 tak taulah ibu nak cakap macam mana…selalu kena panggil masak tuk kenduri kawen, tapi selalunya tak mendapat upah…pernah penat2 masak kat kenduri kawen atok nenial&adam ni dapat upah RM20 sajork!! sedihhhh ibu bila ayah cerita macam tu. Cuba korang story mory siket kat ibu zaman skang ni upah tukang masak kenduri kawen berapa yer?……tapi atok nenial&adam ni memang baik orangnyer…orang bagi dia ambik, orang tak bagi pun dia diam2 jer…tak suker kecoh2 gaknyer…

Bila tak masak kenduri kawen atok nenial&adam turun ke laut pulak. Jadik nelayan…carik lauk, kalau ada lebih boleh lah jual….ayah(encik latif) pernah jugak ikut atok turun ke laut kalau cuti sem. Masa sekolah menengah lagi ayah memang selalu ikut atok kelaut. Sebab tu ayah tau penat lelah atok nak membesarkan anak2 dia masa dulu2 sampai atok skang ni bongkok 3 dah, masa susah sama2…semoga masa senang jugak sama-sama….. Alhamdulillah ayah tak lupa jasa orang tua dia….orang tua jugalah yang membesarkan kita..sanggup buat apa saja asalkan perut anak isteri beralas.

Ayah (encik latif) pun apa kurangnyer. Susah dia masa nak belajar kat U dulu tuhan jer yang tahu…..ayah dapat sambung belajar masa tu atok dah tak mampu nak kerja lagi…dah tua sangat (atok kawen ngan Awe masa umur 40 tahun). Macam mana pun ayah mesti nak sambung belajar….Alhamdulillah ayah dapat biasiswa, tapi zaman dulu2 punya biasiswa banyak manalah kan…belajar lak kat KL. RM8 ribu(kalau tak salah ibu) ayah gunakan ngam2  sampailah ayah dapat tamatkan Diploma. Cuti sem jer ayah jarang balik kampung…mesti carik kerja tuk tampung duit poket tuk belajar. Kalau tak rajin…macam mana nak teruskan belajar. Ayah cerita time tu kalau nak jimat duit makan….nasi jer setimbun lam pinggan…kuah curah banyak2…pastu ambik telor goreng mata lembu satu + sky jus satu. Makan kenyang2 tuk jimat duit…hehe…sedih ibu dengar tauuu….

Ayah belajar sampai Diploma jer…tak mampu nak sambung Deg. walaupun pensyarah ayah suh jugak ayah sambung belajar…ayah cakap kat lect. yang atok tak mampu nak tampung belajar lagi…atok dah tua…ayah pun dah tak sabar2 nak kerja tuk ringankan beban atok. korang tau…sepanjang ayah belajar sampailah grade diploma ayah tak penah mintak duit kat atok. Ayah gunakan sebaik2 nyer duit biasiswa RM8 ribu tu masa belajar dulu sambil kerja part time. Alhamdulillah ayah tak payah bayar balik pinjaman biasiswa dia sebab keputusan exam bagus. Ringan siket beban ayah..boleh terus carik kerja n ringankan beban atok dengan senang hati. Sampai sekarang ni ayah masih lagi kerja kat tempat yang sama tak pernah pindah mana2 sebab nak duduk dekat ngan atok & awe. Senang nak jenguk kalau ada apa2 dia kata….dah berbelas tahun ayah kerja kat sini (kat sini jugaklah ibu ngan ayah jumpa…hehe)

Berbalik pada cerita atok nenial&adam pulak….sekarang ni atok dah takyah kerja teruk2 lagi….tapi dia tetap jugak takleh duduk diam2, pantang sihat siket jer mesti nak panjat pokok kopi yang ada kat keliling rumah dia n petik kopi. Kata ayah tulah mainan atok…hehe, orang dah biasa hidup susah…memang dia tak suker nak menyusahkan orang lain even anak sendiri. Atok atok, kalau hari raya jer meriah atok ngan duit raya….bukan meriah dari anak2 sendiri…anak2 bagi jugak…tapi yang buat lebih meriah tu bila anak2 sedara dia datang rumah beraya….penuh poket atok ngan wet raya….korang rasa siapa yang untung ngan wet raya atok ni??…ce teka..ce teka…..siapa lagi kalau bukan cucu2 dia….atok ada 5 cucu (3 orang anak kakak ipar duduk jauh jarang2 dapat jenguk atok & awe) (2 orang lagi nenial&adam, dak2 nilah yang paling bertuah sekali)….

Ibu tak kisah kalau atok nak bagi duit kat cucu2 dia yang 2 orang ni….kata AWE (nenek nenial&adam) rezeki jangan di tolak….bukan ibu saja2 nak tolak, tiap2 minggu ayah mesti balik rumah atok jenguk atok ngan awe. Tiap2 minggu balik kadang2 ibu ikut kadang2 ibu tak ikut. Tapi mesti ayah bawah hero sorang nenial tuk jumpa atuk dia. Tiap2 minggu balik tu jugak atok bagi duit, Paklong (abang ipar) bagi duit, awe bagi duit…kalau sorang bagi sepuloh hengget kan ke banyak tu??? kalau tiap2 minggu macam tu sebulan dah berapa??? itu belum lagi kalau duit raya…pagi raya dapat duit raya…kang anak sedara dia datang kang bagi atok wet raya, dia bagi lagi kat budak2 tu wet raya (repeat)…pastu nak balik kampung ibu lak kang dia bagi lagi duit raya kat budak2 tu (repeat lagi….Alhamdulillah)….murah rezeki dema2 ni.

2 hari lepas ibu baru balik jenguk atok, lepas atok keluar dari hospital….baru jer duduk tak panas lagi punggung ibu, atok dah panggil2 adam…ibu tengok kat tangan dia jer ibu tau atok nak bagi apa. Duit lagi??…orang datang nak jenguk atok, atok lak takleh tengok kechumilan adam sibuk dah nak bagi duit. Kali ni up lagiii…bukan warna merah lagi…dah jadi warna ungu2 gitu. Tanjat ibu atok nak bagi sampai lima ploh ringgit kat adam. Ibu suruh ayah pulang balik..banyak sangat, tak sampai hati ibu ngan ayah nak ambik banyak macam tu..ayah pulang balik atok tak nak. Pikir2 ayah balik kan semula kat atok wet merah 4 keping, pastu ayah cakap kat atok ni duit jajan tuk atok…ekekeke, atok tengok2 duit tu pastu atok senyum2 jer baru dia nak ambik….manis+comel jer atok senyum…hehehehehehhehehe

Kalau korang baca dari atas sampai bawah, sanggup tak nak ambik duit banyak2 macam tu semata-mata dia nak bagi kat cucu2 dia ni?. Kita datang melawat dia…dia lak sayang sangat kat cucu sampai dah tak heran lagi ngan duit. Atok atok….sekarang ni kesihatan atok tak berapa baik lagi. Memang tiap2 minggu ayah akan balik jenguk atok ngan awe walau sihat ker tidak…tapi yang ibu risaukan tu atok ngan awe mesti nak bagi lagi duit kat cucu dia (padahal baru selang 2hari tu dapat duit dari atok). Selalu ibu pesan kat ayah jangan ambik kalau atok bagi duit banyak2 kat budak2 ni, kalau singgit tu takperlah ambik jer tapi kalau banyak2 jangan selalu2…..ayah pun tak tau nak buat macam mana lagi…nak tak nak kena jugak ambik sebab tak nak kecikkan hati orang tua…..ni besok kalau balik jengah lagi ibu dah tau dah…..tak sampai hati tengok atok bagi duit kat cucu bila kenangkan kesusahan atok dulu2 nak besarkan anak2….biarlah atok nak buat apa pun ngan duit tu asalkan jangan selalu2 bagi kat budak berdua tu……kesian atok kan nenial??…..



P1020608
nilah atok ngan awe…ni jer gambar yang ibu ada…
abaikan gambar yang senget benget tu…
tengok atok, masa ayah kawen pon atok dah tua sangat kan?…sian atok



P/S  ku : niat ibu bercerita kisah atok ngan ayah nenial&adam ni sekadar nak berkongsi pengalaman hidup dari keluarga yang susah macam keluarga2 kami ni. Buat ingatan kat nenial ngan adam jugak supaya dah besar nati kenang2lah kat atok2, awe, ayah ngan ibu ni….pengorbanan orang tua pada anak2 hinggalah ke cucu2 tiada sempadannya. Pandai2 kitalah anak2 nie macam mana cara kita nak menghargai orang tua selagi mereka ada. Semoga atok kembali sihat macam biasa…pasni bolehlah panjat pokok kopi lagi……hehe






kalau suka LIKE k... :D

10 cuties - nak komen? KELIK SINI pon boleh!!:

Lelord berkata... Reply To This Comment

atok....bg kat mama aje la duit tu

linggg duit yg atok bg kat cucu2 dia tu ko simpan la dlm akaun nenial ngan adam

Shiela Latif berkata... Reply To This Comment

@Lelord memmeyy lee ling...aku simpan dlm akaun diorang..standby tabung lagik kat umah ni, pandai dah diorang ni menabung...berebut2 nak masukkan lam tabung...yang buat aku tak sampai hati nak ambik tu banyak sangat ling dia bagi...tiap2 minggu ling, kalau seminggu 3 kali latip jenguk mak dia bwk nenial...3 kali lah dapat wet...kdg2 singgit oklah ling..ni men wet merah jer...aku simpan. sian lak kat org tua tu takut takder wet nak li jajan kang..hukkk

larradanish berkata... Reply To This Comment

alololo atuk..semoga atuk siat dan happy2 selalu amin..mcm wan larra pangainya..sebijik! dan biar la sheila dia nk tunjuk kasih sayang dia kat anak cucu hehhehe..org tua2 mmg mcm tu..comel atukkk..lagi comel pic ms kawin tu..org sebelah kanan sekali cumel cam anak patung.....

anisalya berkata... Reply To This Comment

ada cucu yang ada atok. mcm my side la. anak2 kenal atok je. belah suami anak2 kenal tok mi. my mom dh lama passed away sm jgk mcm my husben pny side. saling lengkap-melengkapi.

NORA LIZA berkata... Reply To This Comment

alahai...tersentuh bace pasal atok ni..

Shiela Latif berkata... Reply To This Comment

@larradanish mekasih maklarra krn begitu memahami atok nenial&adam ni...mmg gitu kan orang tua..hehe

Shiela Latif berkata... Reply To This Comment

@anisalya bertuah cucu2 yang dapat merrasa kasih sayang atok2 n nenek2 diorang ni kan anis... :)

Shiela Latif berkata... Reply To This Comment

@NORA LIZA mmg aku saje nak bagi ko touching2 nora...ekekeke

mommyYen berkata... Reply To This Comment

aah aa..simpan dlm akaun diorang kan ling.bess nyer ada atok yg sporting mcm ni..btuah nenial n adam..

Shiela Latif berkata... Reply To This Comment

@mommyYen mmg best mommy hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...