Menu apa lagi ye?? hihi




بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
✿ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ✿


Salam petang semuaaa...hai, sihat ker? semoga sihat semua geng geng blogger ibu hendaknya. Ha hari ni ibu nak update menu yang ibu masak semalam..hari ni punya pon dah siap bergambar bagai. Tapi tu update besok la eh...penuh sangat pulak entry ni ngan gambar pulak kang hehehe


Okey...jom! Bismillah.



Kari ikan..ikan apa tah alamakhaiiiii
susahnya ibu nak siang ikan niiiiii
bersisik keras bagaiiiii alamakhaiiiiii..
tapi mengenangkan abak ibu ada dtg hari tu ibu gagahkan jua
ibu siang jugak ikan ni seikhlas hati..
demi abak ibu yang tersayang..lama dia tak rasa air tangan ibu
semenjak dia sakit ni hilang terus selera makan dia
risau ibu sebab dia sangat menjaga pemakanan dia
tambah hilang selera, makan sikeeeet je..
yang lauk lain lain tu siket pon dia tak sentuh..cuma ambik lauk ikan kari tu je
selalu kalau dia nampak ikan kering ngan sambal belacan
mesti sampai geleng geleng kepala dia makan...shedap shangat..
kali ni makan pon tak habis..ibu doakan semoga abak cepat sembuh
dan kembali berselera nak makan...Amin yarabbal alamin.


Eh. nak tengok tak cara cara ibu masak ikan kari ni?? nak??
ah tak nak pon ibu letak juugak gambarnya bahahahaha
dah ambik gambar pon...rugi tak letak hemmm..


ikan ni lah yang susah sangat ibu nak siang...huhuhu
ada sekor lagi yang besar dari yang ni..yang itu kerja ayah lak time nak siang nanti...ahhh

tumiskan halba dan jintan putih sampai naik bau


masukkan bawang putih daun kari...
ermmm masa ni serta merta semerbak bau daun kari memenuhi ruang dapur ibu


tanpa membuang masa ibu masukkan bawang merah yg dihiris..
dan tomato yang dibelah 4...


masukkan lada hijau yang dibelah 2


agak agak bahan hiris tadi dah masak layu siket
terus ibu masukkan rempah kari ikan Faiza...sedap rempah kari ni..tak pekat
rempah kari ikan adabi pon sedap jugak...


Lepas bahan tumis garing masukkan air...
ops lupa..air asam tdi awal awal ibu dah campurkan dengan rempah kari tadi
jadikan ia pes masukkan sedikit garam... :)


bila kuah dah sebati dan mendidih masukkan santan dan sayur bende...
kacau sebati..biar mereneh kejap lepastu baru ibu masukkan ikan..
ikan ni tadi tak boleh masak lelama sebab dia cepat masak..
kalau biar lama siket kang hancur isi ikan ni tadi...
ermmm senang je masak kari ni yek??
nape lah dulu ibu susah sangat nak masak kari ni...Alhamdulillah dah pandai hehe


besoknya kan?? kan??
ibu tengok kuah kari ni banyak lagi..ikan dah habis..
jadik dek kerana sayang kan kuah kari ni tadi, ibu goreng ikan kembung batu
yang tinggal brp ekor kat dlm esbok tu..ibu masukkan dlm kuah ni..
hehe Danial ngan Adam pon makan hahaha



Last but not least..
tq ayah sebab sudi belanja ibu n anak3 RVC ni...
hermmmm boleh tahan rasanya, cuma manis pulak ibu rasa macam rasa kuih tat kuih raya
hehehehe mungkin sebab ibu ni suka sangat ngan choc indulgence
tp tq ye ayah.. :)


P/S : next menu???














kalau suka LIKE k... :D

2 cuties - nak komen? KELIK SINI pon boleh!!:

Nafira usof berkata... Reply To This Comment

telan air liur lah tengok kari ikan tuh. mama x pernah masak kari ikan cam nih.. selalu buat yg simple2 jer. hehehe.

kek tuuuuu.. menggiurkan sungguh~

Zasillah Ariffin berkata... Reply To This Comment

@Nafira usof resipi kari ikan ni bulat bulat ibu tiru resipi yanga do kat belakang plastik kari faiza tu mama..hahahahah

kek tu manisss sebab macam ada jem nanas filling kek tu mama. boleh tahan lah rasanya. sapa yang minat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...