sama jer ibu masak hari hari hehehe 3


 photo bismillah_zpse3a79df3.gif


Salam malam semua, Alhamdulillah dah masuk 10 hari kita berpuasa kan? pejam celik pejam celik...tak lama lagi nak raya InshaaAllah. Okeh macam biasa entry menu berbuka hari ini. Hari ni ibu masak, semalam tak masak sebab ibu tak larat heheehe


Bila Ameera Rose kuat sangat menyusu ibu jadi lembik, semangat nak masak ada tapi kekuatan tu dah lembik. Tu yang tadi dalam pukul 10 pagi ibu dah siap rencah rencah tuk memasak. Ikan semua ibu siap siang. Lada bawang belacan semua dah siap siap blander.


Jadik bila tiba waktu nak memasak tu tak lah penat sangat. Ada masa rehat rehat siket hehe..hari ni pukul 3 ptg ibu dah siap masak. Terus rehat sambil tengok drama kegemaran ibu kat TV3. Okeylah jom terus jer ke menu berbuka hari ini. Lauk tu juga..lauk yang sama ibu masak. :)



ikan jenahak lagi...ada dua ekor kepala ikan jenahak ni ayah beli
besar besar gamaknya..
jadik bila masak tu takderlah ibu masak sekali harung..
sebelah muka ikan jenahak ni jer dah penuh satu kuali ibu ni ha
yang makan ibu ngan ayah jer..
jadik dapat lah ibu masak menu ni 4 kali yer sebab ada 4 belah muka..hehehe
cara?? ayah beli kat pasar borong..berbaloi sangat harga dan di masak sendiri pulak kat rumah
memang berbaloi..


dah siap masak...habis waktu berbuka..
tinggal kuah jer...tapi kuah tu pon sedap dibuat cecah cecah ngan lempeng ker, roti canai segera ker, jemput jemput ker...semuanya kena... :)



yang ni pulak ikan sambal tumis..
Danial suka ni..boleh buat lauk tuk bersahur nanti...
jadik sahur dah takyah masak masak lagi..



yang ni sayur bak choy hentam sajalah..
apa yang aada kat dalam esbok tu siket siket tinggal ibu masukkan jer
yang ini ada suka..Ameera buat main main..
haii tengok gaya lapor kemain..
bila dah hidang dia buat main..Ameera Ameera...


P/S : besok kena buat cara macam tadi jugak nampak gayanya..kalau tak mahu kecundang nak memasak tuk berbuka hehehe





kalau suka LIKE k... :D

ikan jenahak...mantopppp!!!! 0


 photo bismillah_zpse3a79df3.gif


Salam malam semua..haaa malam pulak apdet blog...masa ni yang lenggang siket dari gangguan Ameera tu lah. Ayah dia ada dok melayan dapatlah ibu lepas  sekejap sekejap. Ameera ni tak boleh tak nampak ibu dia, maklumlah anak menyusu badan ni. Dah dekat 2 tahun dah...mata dia asik peratiiii jer ibu dia tgh buat apa...kadang kadang tgh masak pon boleh jadik dia manggil nak tut tut...saboooo jelah anak. hehe


Semalam ibu berbuka puasa kat luar..ayah bawak gi Senibong. Tu yang menu tak berapa nak ada..ibu tak masak hehehe...yang ni lauk tadi masa ibu sekeluarga berbuka...tulah jugak, pusing pusing tuuu jugak yang ibu tau masaknya pon ha. hehehe. Kira okeylah tu kan...dah siap masak, hantar gambar menu kat ayah. Lepastu pesan singgah bazar mesti belikan air asam boi 2 plastik, air fanta merah 1 botol, ais batu ngan kuih muih manis manis 2 jenis tuk berbuka...ermmmmm dapnya kan??



Asam pedas kepala ikan jenahak..haaa penuh sekuali kepala ikan nih..
haaa ambik nama resipinya tu hihi
berselera ayah dengan danial makan..ibu pon
senang hati ibu tengok mereka makan.. :)


Sambal sotong..Alhamdulillah..
walaupun puasa, rasa tetap ada..
kih kih kih


sayur taugeh goreng..
yang nih feveret adam...ayah pon..
Ameera?? hahahaha anak dara tu apa orang bedal semua pon dia sibuk sibuk
kira dia dah besar macam org lain laaa ttak nak ketinggalan
apa abang2 dia buat..dia mmesti sama aptudet..
makaaaaaannnn jjer 24 jam kalau boleh
menyusu apatah lagi..
sampai lembik ibu dikerjakannya..
berkorban apa jer lagi lagi dibulan puasa ni :)


Yang ni kapkek ayah bawak balik masa di gi dinner officemate...
ayah dah kenyang dia bawak kan ibu sebiji kapkek ni...syukurlaaa
dah mmg dapat sebiji jer nak buat cemana kan? hehe
kalau dah utk ibu jer satu tuh..takkan laaaa Ameera nak bagi can kan?? kan??
hahaha...takperlah ibu mengalah lagi tuk anak dara ibu yang seorang ini..
takkan lah nak berebut pulak kan? hihihi
dalam hati ibu ni sibuk jugak nak sebijik sebijik kapkek tuh...nafsu dibulan puasa..
makanlah sayang...Ameera memang suka makan :)



ibu love u baby :)


P/S : besok nak masak apaaaaaaa lah pulak ekk?? 









kalau suka LIKE k... :D

#foodporn #icook ish! cam nyampah pulak ngan hashtag nih kan? 8


 photo bismillah_zpse3a79df3.gif


Salam Ramadhan semuaaaa...haaaaaa hari ni nak apdet ngan nak aplod menu lagiiii. Sebelum tu ibu nak ucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan yang mulia ni, semoga kita semua disampaikan pada bulan syawal pula nanti InshaaAllah. Aamiin Yarabbal Alamiiinnnn.


Bersempena ngan bulan yang mulia ni dan dah berapa hari ibu tak aplod menu, maknanya banyak jugaklah menu menu yang ketinggalan. Hari ni pon pejam celik pejam celik dah masuk hari ke lima kita berpuasa kan? Allahuakbar! sekejapnya masa berlalu meninggalkan kita. Semoga kita tak leka dan tak ketinggalan beramal dibulan mulia ni. Okeylah kalau ibu layankan sedih ibu ni kang sampai ker cerita Palestin, Syria kang ibu bercerita dlm blog ni. Sedih mengenangkan saudara kita yang ditindas kat sana :( Ya Allah Ya Tuhankan kami, lindungilah seluruh umat ISLAM di dunia ini Ya Allah. Aamiin Yarabbal alamiiinnnn.


Okeylah, kesat air mata...hidup perlu diteruskan. Mehlah ibu aplod menu menu ibu sekeluarga beberapa hari ni. Kita yang di Malaysia ni senantiasalah bersyukur kepadaNYA di atas limpah rahmat yang masih lagi diberikan kepada kita. Entah bila semua ini akan terus berkekalan, selagi kita masih dijalannya..selagi itu kita masih mendapat keberkahan rahmatNYA. InshaaAllah Aamiin Yarabbal Alamiinnnn.


Menu menu :

sambal sotong...


daging masak lemak..(nampak cam kari kan?)


sayur labu + kacang panjang masak lemak...


Asam pedas All time Fav's!!


Sup tulang Adabi..
beli yang dlm tin tu..boleh tahan laaa
tapi nak kaw n lebih sedap n lebih original mestilah yang kita buat sendiri kan??
hehehehehe


Alammmakkkkk...yang ini memang mantoppp!!
menu ramadhan yang ke berapa tah ni..ibu tak pasti
hehehek kuat pelupa nih...
sambal tumbuk itu memang juara..
ikan kering kurau ibu goreng..pastu campurkan sekali ngan bawang merah, cili padi siket...
peh!!!!!!!
timun tu sungguh tinggal potong potong jer tapi kemaiiiiiiiin lagi enaknya buat cecah cecah ngan sambal tumbuk tuh! cecah begitu aje. Pon sodappp!!



Ketam Black pepper again again...
Syukur Alhamdulillah...2 ekor jer ketam nih..tapi cukup tuk ibu ayah danial ngan adam makan..
sebab ketam ni boleh tahan beratnya... :)


Alammakkkkkkk lagi..selalu beli jer siap goreng
kali ni ibu goreng sendiri..puas hati.
Cempedak Madu Goreng panas panas..
bersila ayah nunggu cempedak goreng nih siap...bahahahaha


Sirap Bandung Soda!! Peh!!


Nampak tu gegel kat situ solat berjemaah ngan ayah ngan abang2 dia
cemana ekk?? tak boleh jadik nih. nak kena jugak carikan telekung ker tudung ker
tak suaiii lah anak dara oiiiiii....



Haiiiiiii..nama shaye Ameera Adni Rose Bt Abd Latif...
haaaa masa ni shaye kat kampung ayah..
pagi pagi shaye dah bangun tapa mandi terus mashuk keta ikut ibu n ayah balik kampung ayah..
shaye gelojoh time ni shebab shaye nak ambik buah duyannnn...hehehehe
commel tak shaye...wangiiiii...keh keh keh


P/S : Syukur dapat buah durian lagi...musim kan...







kalau suka LIKE k... :D
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...